donderdag 23 augustus 2012

Uit de oude doos: Vuelta 2001

In 2001 moesten we in de klas een krantenwerkstuk bijhouden.
Uiteraard moest dit net gebeuren toen we in de dagen vlak na de aanslagen in New York zaten.
Iedereen koos dus meteen om hier een werkstuk van te maken,  maar ik besloot om het over de sportieve boeg te gooien aangezien ik anders vreesde om enerzijds de zoveelste met hetzelfde onderwerp te worden en anderzijds kregen we op school kranten aangereikt en bleef er al gauw niets van de foto's en artikelen over de aanslagen over,  terwijl andere katernen en artikelen ongeschonden overbleven.

De Vuelta was immers ook bezig  en hoewel het nieuws in vergelijking met de ontwikkelingen in en buiten Amerika karig was wist ik er, voor een puber die destijds nog niet echt over internet beschikte, nog een leuk werkstuk van te maken.


Roberto Heras in de US Postal"kleuren".



Destijds kende ik niet alle rennersnamen,  waardoor ik een paar keer "Jan Pronk"  in plaats van Matthe Pronk schreef  en Addy Engels werd Oscar Engels!

Levi Leipheimer zou de nieuwste aanwinst worden van Rabobank,  in de Vuelta van 2001 werd hij derde.
Dat hij pas zes jaar later,  alweer voor een andere werkgever, pas weer op het podium van een grote ronde zou staan vermoedde ik als beginnende wielervolger nog niet.



Een beetje lui bleek ik, zoals ik hierboven ook vermeldde, bij het zoeken naar de rennersnamen (die mijn leraar overigens ook niet kende,  dus het zou wel loslopen dacht ik waarschijnlijk destijds).
Zo heet Plaza plotseling ook Oscar,  evenals  Rubiera en Mercado die een andere voornaam mogen dragen.
Uiteraard zijn het wel leuke namen van een wielerperiode die alweer lang vervlogen lijkt.

Ik bedoel:  Casero (Festina),  Sevilla (Kelme), Heras (Us Postal), Mercado (Banesto)  en consorten,  je kunt er mooie "vergeten wielrenners"  stukken over schrijven,  zoals op hetiskoers wel eens gedaan wordt.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten